Wat is er aan de hand in de schoonmaakbranche?

Het aantal schoonmaakmedewerkers in Nederland neemt al een aantal jaar af. In de periode van 2019 tot 2022 is het aantal schoonmakers met maar liefst 10% gedaald. Er zijn dus minder schoonmakers, maar er is niet minder werk. Wat betekent dit voor de schoonmaakbranche?

Kevin Kersten

operationeel manager

Laten we bij het begin beginnen. In de schoonmaakbranche zijn grote tekorten aan medewerkers. Maar waarom neemt het aantal schoonmakers af? Hier zijn verschillende redenen voor.

  • De beroepsbevolking van Nederland groeit niet evenredig mee met de werkgelegenheid. Dit leidt, ook in andere branches, tot een tekort aan vakmensen.
  • Daarnaast neemt het gemiddelde opleidingsniveau van Nederlandse jongeren toe. Steeds minder jongeren kiezen voor praktisch werk en gaan studeren.
  • Binnen de schoonmaakbranche is sprake van vergrijzing. 1 op de 3 schoonmakers is 55 jaar of ouder. Wanneer deze groep met pensioen gaat, is weer instroom nodig.
  • Voor veel mensen is schoonmaken een bijbaan. Onder deze groep is relatief veel uitstroom, dus is er ook altijd instroom van nieuwe medewerkers nodig.
  • In de coronacrisis zijn veel schoonmakers aan de slag gegaan in andere sectoren. Door de (tijdelijke) sluiting van scholen, winkels, horeca en recreatievoorzieningen was er toen minder werk. Een deel van deze medewerkers kwam niet terug naar de schoonmaakbranche.

 

Tekort aan vakmensen

Dit alles leidt ertoe dat het voor schoonmaakbedrijven lastig is om nieuw personeel te vinden. (Potentiële) schoonmaakmedewerkers zijn gewild op de arbeidsmarkt, ook buiten de schoonmaakbranche. In veel gevallen kunnen schoonmaakbedrijven niet tippen aan de loonaanbiedingen die (potentiële) medewerkers krijgen vanuit andere sectoren. Dit omdat schoonmaakbedrijven vaak werken met langdurige contracten met opdrachtgevers, waardoor ze niet zomaar een loonsverhoging kunnen doorvoeren. Ook hebben schoonmaakbedrijven, net als veel andere bedrijven, last van de gestegen kosten van brandstoffen en materialen.

Achterhaald imago

Hiernaast heeft de schoonmaakbranche helaas nog altijd een slecht imago. Veel mensen denken bij ‘schoonmaken’ aan saai werk en een hoge werkdruk. Dat is een achterhaald beeld. In de schoonmaak is volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Dat blijkt wel uit de grote doorstroom van medewerkers, naar andere functies of zelfs andere branches.

En nu?

Er is dus van alles aan de hand, maar hoe lossen we dit op? Wat mij betreft beginnen we met meer waardering voor ons mooie vak. Schoonmakers zijn vakmensen. Door hen ruimte te geven om ideeën in te brengen en hun vanuit hun ervaring mee te denken, kom je verder. Salaris is namelijk niet de enige bepalende factor. Ook collega’s en klanten spelen een belangrijke rol in het werkplezier van de schoonmaker. Oprechte aandacht voor elkaar is de sleutel tot een fijne werkomgeving. Laten we daar eens mee beginnen.

Ook interessant om te lezen

Schone werkplek

Het belang van een schone werkplek

Het belang van een schone werkplek Een schone werkomgeving is belangrijk voor uw medewerkers. Uw medewerkers brengen waarschijnlijk een groot […]

Lees verder over: Het belang van een schone werkplek
Schoonmaakkar

Social return bij Drost & Zonen

Wat is social return? Het doel van social return is om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het […]

Lees verder over: Social return bij Drost & Zonen
Vloeronderhoud Machine

Verleng de levensduur van uw vloer

Vloeronderhoud is maatwerk Het onderhoud van een vloer is maatwerk. Wat er nodig is om de vloer in goede staat […]

Lees verder over: Verleng de levensduur van uw vloer